Amerikaanse sancties tegen China moeten Amazon duurder maken, analisten


Amazon zal waarschijnlijk de prijzen voor de Amerikaanse markt moeten verhogen. Analisten van Bank of America Merrill Lynch voorspellen gemiddeld dat het bedrijf de prijzen met ongeveer 2,1% tot 2,6% zal moeten verhogen om de impact te compenseren van de sancties die de regering Trump heeft opgelegd aan verschillende Chinese producten.

Op zondag 1 september begonnen de VS met het opleggen van 15% tarieven op een reeks Chinese producten. Hieronder vallen schoenen, smartwatches en televisies, maar ook andere importproducten. Dit heeft de handelswrijving tussen de twee landen verder verscherpt
.
hromádky peněz

Amazon heeft de prijzen op zijn thuismarkt met gemiddeld 2,1% moeten verhogen om de impact te compenseren. De prijsstijgingen op andere nationale markten zouden echter nog groter moeten zijn, namelijk 2,6%. Dat is tenminste hoe de experts van Bank of America het zien.

Andere Amerikaanse bedrijven zullen niet gespaard blijven van prijsstijgingen. Volgens analisten zal Wayfair, een populair meubelbedrijf op de lokale markt, zijn prijzen naar verwachting met 4,6% verhogen
.
klávesnice s nákupním košíkem

De crisis heeft ook grote bedrijven getroffen, zoals Amazon

, dat gedwongen werd om zijn prijzen te verhogen tot een niveau van 1,5%

,

en gedwongen werd om de prijs van zijn producten te verhogen.

Amazon heeft zijn hoofdkantoor in de staat Washington en heeft een geschiedenis die teruggaat tot 1994. Het bedrijf begon als een kleine online boekwinkel en de ervaring heeft geleid tot een focus op e-readers, wat succesvol is in het smartphonetijdperk.

Jeff Bezos, de man achter het ontstaan van het bedrijf, is er uiteindelijk in geslaagd om vanuit een kleine boekwinkel een enorm succesvol bedrijf op te bouwen. Vandaag de dag verkoopt Amazon producten in alle soorten en maten en is het bedrijf aanwezig in tientallen landen over de hele wereld. Slechts vier jaar na de oprichting nam Bezos IMDb (een online filmdatabase) en Alexa.com over. Vandaag genereert het bedrijf jaarlijkse inkomsten van meer dan 7 miljard USD, waardoor het een van de duurste merken ter wereld is.
Velká čínská zeď

Ondanks de economische crisis bleef Amazon, net als zijn naamgenoot, de Amazonerivier, groeien en aan kracht winnen: tussen 2016 en 2018 wist het bedrijf zijn bedrijfswinst zelfs bijna te verdrievoudigen van 4,2 miljard dollar naar 12,3 miljard dollar.

In de toekomst zal het het bedrijf niet ontbreken aan innovatieve ideeën. Het overweegt drones te introduceren om goederen binnen enkele minuten na bestelling bij klanten thuis te bezorgen.