Concurrentie op de markt


Concurrentie (rivaliteit) is een natuurlijk onderdeel van het leven van een bedrijf en een soort drijvende kracht. Als ik een bedrijf begin, streef ik naar mijn klanten en probeer ik hen de beste producten en diensten aan te bieden. Ik concurreer met mijn concurrenten en concurreer dus met hen. [Als er geen concurrenten waren, zou winnen niet zo leuk zijn. Concurrentie stimuleert ondernemingen, moedigt innovatie aan, leidt tot verbeteringen en veranderingen en kan zelfs leiden tot de uitvinding van nieuwe soorten producten. Laten we kort de soorten concurrentie bekijken die voorkomen in de economie:
pád panáčka

Perfecte concurrentie

In dit geval concurreren veel bedrijven in een bepaalde bedrijfstak, bieden ze hetzelfde product aan en verkopen ze het tegen een bepaalde marktprijs die bekend is bij klanten. Bedrijven kunnen deze prijs niet beïnvloeden. Dit komt omdat de klant de prijs kent en weet dat hij niet meer moet kopen. Dit is een zeer wenselijk product voor kopers, maar komt in werkelijkheid zelden voor en is eerder idealistisch.
soutěž v páce

Imperfecte concurrentie

Dit komt vaak voor in het dagelijks leven en betekent in feite dat het verkopende bedrijf de prijs van zijn product kan beïnvloeden en dus zelf de prijs kan bepalen. 1) Monopolistische concurrentie – komt het dichtst in de buurt van perfecte en ideale concurrentie. Veel bedrijven verkopen vergelijkbare producten, maar niet precies dezelfde. Klanten (consumenten) hebben het recht om hun producten te kiezen en kunnen extra betalen voor producten die anders zijn dan de gebruikelijke.
2)Oligopolie – is een veel voorkomende situatie waarbij verschillende bedrijven identieke of vergelijkbare producten maken. Dit creëert een situatie waarin één groot bedrijf dominant is
met prijsleiderschap en omringd wordt door kleinere bedrijven die hetzelfde product produceren, of een zogenaamd contractueeloligopolie, dat illegaal is. Dit is een situatie waarin bedrijven bijvoorbeeld afspreken hoe ze hun klanten verdelen of hoe hoog ze hun producten prijzen. Dergelijke ongewenste en illegale kartels worden bestraft en gecontroleerd door de Tsjechische mededingingsautoriteiten.
3)Monopolies – één enkele verkoper op de markt
.