Trabant als onvergetelijk symbool van de DDR



De Trabant als onvergetelijk symbool van de DDR
Dankzij grote historische gebeurtenissen zoals de val van de Berlijnse Muur is de Trabant over de hele wereld gezien. Menigten Trabant reden naar West-Berlijn, waar gescheiden familieleden en vrienden elkaar konden ontmoeten na jaren van scheiding.
De geschiedenis van de Trabant begint echter al veel eerder, in de jaren 1950.
Geschiedenis van Trabant
Nadat Duitsland was opgedeeld in twee aparte staten, de DDR en de DDR, bleven veel van de Duitse fabrieken in het oosten en dus onder het alomtegenwoordige Sovjettoezicht. vanaf 1955, de voorloper van de Trabant auto Hetzelfde gold voor de autofabriek in Zwickau, die een auto produceerde die het AWZ-merk droeg.
De auto was gebaseerd op een combinatie van een tweetaktmotor en een versnellingsbak met drie versnellingen. De auto had al een van alle Trabant kenmerken.

barevné trabanty

De carrosserie was gemaakt van Duroplast. De voordelen van deze oplossing waren de totale afwezigheid van corrosie, het gemak van de productie en het lichte gewicht. De nadelen waren echter de lage slagvastheid en de gevoeligheid voor temperatuurveranderingen. Bovendien was Duroplast geen recyclebaar materiaal en Duitsland heeft nog steeds moeite om zich ervan te ontdoen.
In 1957 maakten het merk Trabant en de P 50 hun debuut. Alle Trabants hadden een S in een cirkel op de motorkap, wat stond voor Sachsenring, de officiële naam van de fabriek in Saksen.

trabant s karavanem

Het was echter pas met de P 601, die de tweetaktmotor en de Duroplast carrosserie erfde, dat de bekendheid van de Trabant groeide. Aan de andere kant was het een eenvoudig ontwerp zonder kleppen, nokkenassen, oliepan, pomp, waterpomp of radiator. De koeling werd verzorgd door lucht en aan benzine werd olie toegevoegd voor de smering van de motor. Behalve dat de auto was uitgerust met een vierversnellingsbak (in plaats van een drieversnellingsbak zoals bij de P 50), had de auto één opmerkelijke innovatie: elektronische ontsteking. Het is minder bekend dat de Trabant ook in rally-uitvoering werd geproduceerd, officieel bekend als de 800 RS (1986), met een vergrote 800 cc motor.
De Trabant heeft zeker zijn stempel op de geschiedenis gedrukt. Vandaag de dag koesteren en waarderen duizenden liefhebbers over de hele wereld deze auto. Er zijn diverse rally\’s en shows georganiseerd; tussen 1964 en 1990 zijn er ongeveer drie miljoen P 601\’s geproduceerd

en de P 601 is in veel rally\’s en shows gebruikt.