Ieren die in Tsjechië wonen en zaken doen, willen vooral auto’s produceren voor de Britse en Ierse markt


De elektrische auto zal in twee versies worden geproduceerd. Oorspronkelijk werden er vier elektromotoren ingebouwd in elk wiel. Maar omdat het erg moeilijk was om het algehele chassisontwerp te verfijnen zonder het rijcomfort aan te tasten, werd er ook een variant met één centrale elektromotor en voorwielaandrijving gemaakt, wat logistiek gezien veel eenvoudiger is om in massa te produceren. Een interessant pioniersproject van dit kleine autobedrijf, dat nu aan zijn derde jaar bezig is, is de gezamenlijke ontwikkeling met een fabrikant van een roterende Wankelmotor die naast conventionele brandstof ook waterstof kan verbranden en als generator voor elektrische voertuigen kan dienen. Dit is vooral bedoeld om de functionaliteit van een dergelijke verbindingstechnologie te testen.Provoz na dálnici
In theorie kun je al de gelukkige eigenaar zijn van een Luca EV, genoemd naar de voornaam van de zoon van de eigenaar, en ermee rondrijden op de Britse eilanden. Net als in Nederland en België is de verplichte homologatie daar al afgerond. In de toekomst zullen de eigenaren het meest vertrouwen op de Britse en Ierse markt. Het bedrijf vraagt momenteel homologatie aan in Duitsland en Tsjechië
.
De eigenaar is ook van plan om er een over te dragen aan de Tsjechische Technische Universiteit in Praag. Hij gelooft dat autonoom rijden van elektrische voertuigen daar ontwikkeld en getest kan worden. Zeker een geweldig idee, maar het hangt natuurlijk allemaal af van de interesse van de bovengenoemde instellingen.Dobíjení elektromobilu
Er is natuurlijk nog niet veel bekend over de rijeigenschappen. Tot nu toe zijn er testritten uitgevoerd en deze zijn bevredigend bevonden, en het elektrische voertuig heeft bijna zijn definitieve vorm. Te oordelen naar de respons en reacties is het bedrijf optimistisch dat het ongeveer 1000 eenheden per jaar kan aanbieden en verkopen aan klanten in de eerste productieserie, en de productiefaciliteiten en arbeidskrachten zijn al aanwezig. Wat staat potentiële kopers te wachten? Op het eerste gezicht doet het ontwerp van deze tweedeurs coupé met twee zitplaatsen denken aan sportauto\’s uit de jaren vijftig, maar dankzij de nieuwste technologie is hij functioneel en wordt hij standaard geleverd met een modern, volledig lederen interieur. Op dit moment is alleen een oudere versie met de motor in de wielnaven beschikbaar op de website van het bedrijf. Hij heeft een actieradius van 300 km, een oplaadtijd van ongeveer 80% in een uur, een topsnelheid van 150 km/u en 9,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Het totale vermogen is 50 kW/66 pk, wat gezien het gewicht van de elektrische auto van 815 kg niet fenomenaal is, maar zeker voldoende. De prijzen beginnen bij 30.000 euro. De tijd zal leren of dit jongste Tsjechische automerk de wegen van het land zal veroveren of het speeltje blijft van een geestelijke vader die niet over de middelen beschikt om zijn passie te verwezenlijken.